الخطوه الاولي ف مجال السلامه والصحه المهنيه

                     ازاي ابداء في مجال السلامه وايه هيا العواقب   


اولاً  لزم  نبقي علي اتفاق اننا في  في مجال  هنقابل فيه عقبات وصعبات كتير والاصعب اننا هنقابل ناس لاول مره يسمعو عن السفتي .وناس كتير متعرفش ان وجدها في العمل ممكن يسبب اصابات حتي لو كانو علي مكتب .
لزم نبقي عارفين ان شغلنا من اصعب الاشغال  لانك باذن الله قادر تمنع خطر او اصابه او حتي حادث وشيك الوقوع.  في اصعب الاوقات احنا موجودين عندنا استعداد ديماً لاي خطر اي كان هو . طيب يا احمد ازاي هبقي في المجال ده واقدر اخش في المجال وابداء  اشتغل واكون من ضمن الناس الي شغاله في المجال  هقلك لزم تكون مؤاهل للعمل طيب ازاي اولاً لزم تكون دارس الاوشا وعارف كل خطوه فيها بتتكلم عن اي وده هيبتدي يؤاهلك طيب ازاي هتأهل لده حتي لو درست هبتدي اقلك ان كلمه مكتوبه في الاوشا هيا استندر موجود في مواقع العمل المقصود من كلامي ان ده اساس الشغل.
احنا هدفنا هوا انت يلي لسه باداء في المجال وبتاخد أول خطوه في المجال .
خلينا نتفق ان انت تقدر تشتغل في المجال ب اي دراسه انت درستها  في التعليم العام                                                                            مثال👇                 
انا يا باشمهندس معيا دبلوم ونفسي اشتغل في المجال هل انا ممنوع من اني اشتغل في المجال ده لا طبعاً انت تقدر  لان الاوشا محددش التوقف علي دراسه بعينها للعمل ده لاكن لزم تكون مؤاهل من الاوشا وباقي الكورسات .
اما عن القانون المصري والي هوا قانون ١٢ لسنه ٢٠٠٣ حدد ان يكون الفني خريج الدبلومات العمليه مثل الدبلوم الصناعي او الزراعي او حتي دبلومات التمريض .لاكن فتح فكره ان اي شخص يقدر يدرس شهاده الفني وده حديثنا القادم عن القانون المصري في عمل الاشخاص وتأهلهم للعمل في مجال السلامه والصحه المهنيه .
                                                              

                       احمد محمد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الاوناش والويرات

فحص الشده المعدنيه (السقالات)

شرح الاماكن المغلقه